Nova raziskava točke osveščanja o varni rabi interneta Safe.si, izvedena spomladi 2025, razkriva izjemno visoko razširjenost uporabe generativne umetne inteligence (UI) med mladostniki. V anketi, ki jo je pripravila Safe.si in deluje pod okriljem Fakultete za družbene vede Univerze v Ljubljani, so sodelovali osnovnošolci (12–15 let) in srednješolci (15–19 let). Rezultati raziskave ponujajo zanimiv vpogled v to, kako pogosto, zakaj in katera orodja najstniki uporabljajo – obenem pa razkrivajo tudi zaskrbljujoče pomanjkanje zavedanja o pravilih in omejitvah glede njihove uporabe.
Umetna inteligenca postaja del vsakdanjika mladih
Generativna umetna inteligenca je že trdno zasidrana v življenju slovenskih najstnikov. Anketa kaže, da je 88 % osnovnošolcev in kar 92 % srednješolcev že uporabljalo vsaj eno izmed orodij umetne inteligence. Najpogosteje posegajo po ChatGPT, ki ga uporablja velika večina vprašanih, ter po MyAI, ki ga uporablja približno polovica sodelujočih.
Pogostost uporabe: od občasne pomoči do dnevne rutine

Srednješolci se pri uporabi umetne inteligence kažejo kot intenzivnejši uporabniki. Med tistimi, ki ta orodja uporabljajo, jih skoraj polovica uporabi vsak dan ali večkrat na teden, medtem ko je med osnovnošolci takšnih tretjina.
Kljub redni uporabi večina uporabnikov poroča, da umetno inteligenco uporabljajo manj kot pol ure dnevno (68 % osnovnošolcev in 88 % srednješolcev). Zanimivo pa je, da je med osnovnošolci trikrat več takšnih, ki ta orodja uporabljajo več kot eno uro dnevno (16 % osnovnošolcev v primerjavi s 5 % srednješolcev). To kaže, da osnovnošolci UI pogosteje uporabljajo v namene, ki presegajo šolsko delo.
Namen uporabe: šola na prvem mestu, a zabava ni zanemarljiva
Glavni razlog za uporabo umetne inteligence med mladimi je pomoč pri šolskih obveznostih – tako pravi kar 75 % osnovnošolcev in 89 % srednješolcev. Gre za iskanje razlag, urejanje besedil, pripravo nalog ali raziskovanje določenih tem.
Poleg šole pa UI služi tudi radovednosti in zabavi. Skoraj dvakrat več osnovnošolcev kot srednješolcev ta orodja uporablja za zabavo (27 % OŠ in 15 % SŠ) ali za preganjanje dolgčasa (18 % OŠ in 10 % SŠ). To lahko pojasni, zakaj osnovnošolci preživijo z umetno inteligenco več časa – ne le kot učni pripomoček, temveč tudi kot vir zabave in interakcije.
Pravila in zlorabe: mladi premalo seznanjeni z omejitvami
Kljub široki uporabi pa je zavedanje o pravilih in omejitvah zaskrbljujoče nizko. Le ena petina najstnikov se zaveda, da je uporaba orodij generativne umetne inteligence prepovedana za mlajše od 13 let. Poleg tega le redki vedo, da morajo mlajši od 18 let za uporabo teh orodij pridobiti soglasje staršev.
V času, ko se tehnologija razvija hitreje kot kdaj koli prej, postaja ključno, da mladi ne le znajo uporabljati orodja, temveč tudi razumejo njihove omejitve, varnostna tveganja in etične pomisleke.
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV