Bibaleze.si

Šolske uniforme tudi pri nas?!

STA/N.K.
Novice 53
09. 08. 2013 14.11

Slab mesec pred začetkom šolskega leta je pobuda iz poslanskih vrst spodbudila razpravo o prednostih in slabostih uvedbe šolskih uniform pri nas. Po mnenju pedagoških strokovnjakov šolske uniforme ne rešujejo problema neenakosti. Uniforme v nasprotju z anglosaškim svetom pri nas niso značilne, so pa naše babice in dedki ponekod nosili šolske halje.

Bodo otroci v šolah nosili uniforme?

 

Bodo otroci v šolah nosili uniforme?
Bodo otroci v šolah nosili uniforme? FOTO: Profimedia

Poslanka PS Maja Dimitrovski, ki s svojim zapisom na blogu spodbudila razpravo, med prednostmi šolskih uniform navaja pripadnost šoli ter zmanjšanje socialnih razlik med učenci. "Jasno je, da uvedba šolskih uniform socialnih razlik ne bi popolnoma prikrila, zagotovo pa bi obvezna uniformiranost v šoli premostila marsikateri problem in družinskemu proračunu na letni ravni prihranila veliko denarja," je še zapisala poslanka.

Na ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport je poslala tudi pobudo, naj se izvede javnomnenjska raziskava o uvedbi šolskih uniform in opravi tudi javna razprava. Na ministrstvu so za STA pojasnili, da pobude še niso proučili, zato tudi nimajo izdelane strategije, kako bodo postopali. Prav tako še nimajo stališča o uvedbi šolskih uniform, saj doslej takšnih predlogov ni bilo.

Po mnenju strokovnjakov uniforma ne reši problema neenakosti

Po mnenju prodekana za doktorski študij, kakovost in razvoj na ljubljanski pedagoški fakulteti Janeza Vogrinca je to, da bi šolske uniforma odpravile socialne razlike med učenci, sprenevedanje. Tudi Vesna Leskovšek z ljubljanske fakultete za socialno delo meni, da se tudi ob šolskih uniformah natančno ve, kdo je otrok bogatejših staršev in kdo je otrok revnejših staršev. Prav tako obleka po njenih besedah ni edini simbol, ki razredno loči otroke, saj so pomembni tudi nakit in ostali dodatki. Obenem pa ima vsak, tudi učenci, pravico tudi do razvijanja svojega stila, različni stili pa nas bogatijo, pravi Leskoškova.

Tovrstne pobude po besedah Leskoškove pomenijo uvažanje zahodnjaških podob v našo družbo, pri tem pa ne upoštevajo drugačnosti kulturnega okolja in nimajo učinka na zmanjševanje neenakosti. Podobno tudi Vogrinc meni, da lahko takšni poskusi predstavljajo odgovor na trenutno krizo v Sloveniji, vendar je njihova učinkovitost zelo vprašljiva. Kot meni, bi bilo bistveno bolj smiselno denar vložiti v izobraževalne programe, skozi katere bi spodbujali zmanjševanje vpliva socialnega okolja na uspeh učencev in s katerimi bi preprečevali negativna stališča učencev glede socialnih razlik.

Direktorica Pedagoškega inštituta Mojca Štraus ob tem navaja, da ne poznajo kakršnih koli raziskav, ki bi potrjevale, da med šolskimi uniformami in socialno-ekonomskim statusom obstajajo povezave. V mednarodnih raziskavah o šolskih sistemih, kjer se sicer socialno-ekonomski status kaže kot pomemben pri uspehu učencev, po njenih besedah šolska oblačila niso izpostavljena.
V Veliki Britaniji šolske uniforme spodbujajo pripadnost šoli, v deželah tretjega sveta so edino oblačilo otrok.

Šolske uniforme, značilne predvsem za anglosaški svet, spodbujajo pripadnost učencev šoli. Po Vogrinčevih besedah šolske uniforme v Veliki Britaniji predstavljajo tudi statusni simbol neke institucije. Toda tudi glede pripadnosti je uniforma dvomljiv ukrep, saj sama uvedba uniforme ne bo povzročila večje pripadnosti šoli, treba bi bilo treba storiti še marsikaj drugega, pravi Vogrinc.

Na slovenskih tleh v preteklosti v šolah posebnih uniform ni bilo, so pa bile še pred drugo svetovno vojno prisotne črne šolske halje.
Na slovenskih tleh v preteklosti v šolah posebnih uniform ni bilo, so pa bile še pred drugo svetovno vojno prisotne črne šolske halje. FOTO: Profimedia

Britansko ministrstvo za izobraževanje sicer, kot je navedeno na njegovih spletnih straneh, spodbuja šole, da imajo uniforme, saj po njihovih navedbah te zbujajo ponos, podpirajo pozitivno vedenje, krepijo identiteto učencev in etos šole. Prat tako uniforme po njihovih navedbah zagotavljajo učencem z različnimi socialnimi ozadji, da se počutijo dobrodošle, ter jih ščitijo pred socialnimi pritiski glede oblačenja na poseben način. Tako uniforme spodbujajo dobre odnose med različnimi skupinami učencev, so prepričani.

Šolske uniforme poznajo tudi drugod po svetu, predvsem v državah, ki so bile v preteklosti tesneje povezane z Veliko Britanijo. V revnejših azijskih in afriških državah so uniforme po Vogrinčevih besedah uvedene zato, da imajo otroci vsaj neko oblačilo, saj ga sicer ne bi imeli.

Šolske uniforme nosi tudi nekaj slovenskih šolarjev

Britanski vpliv seže tudi na slovenska tla in tako šolske uniforme nosi tudi nekaj slovenskih šolarjev, ki obiskujejo Britansko mednarodno šolo v Ljubljani. Gre za zasebno šolo, ki ne podeljuje pri nas javno veljavnih spričeval, izvaja pa programe na različnih stopnjah izobraževanja. Kot pojasnjujejo na spletni strani, šolo obiskuje okoli 185 učencev, ki so stari med 3 in 18 let, prihajajo pa iz 31 držav. Polovica med njimi jih je iz Slovenije.

Šolske uniforme lahko učenci Britanske mednarodne šole v Ljubljani kupijo tudi preko spletne trgovine. Uniforme se nekoliko razlikujejo glede na stopnjo šolanja. Za učence prvih razredov osnovne šole fantovske hlače stanejo okoli 18 evrov, krilo okoli 11 evrov, približno toliko tudi srajčka, suknjič pa glede na velikost stane med 48 in 58 evrov. V ponudbi spletne trgovine so sicer še kravata, kratke hlače, dekliška poletna obleka in športna oblačila.

Naše babice in dedki so v šolah ponekod nosili šolske halje

Na slovenskih tleh v preteklosti v šolah posebnih uniform ni bilo, so pa bile še pred drugo svetovno vojno prisotne črne šolske halje, ugotavlja kustosinja Marjetka Balkovec Debevec, ki je v Slovenskem šolskem muzeju pred nekaj leti pripravila razstavo o oblačilih v šoli pri nas.

Kot je avtorica zapisala v gradivu ob razstavi, so bila oblačila oziroma halje bolj poenoteni v meščanskih šolah. Halje so nosili zato, da so zakrili socialne razlike in da so zaščitili obleko. Uniforme so po njenih navedbah nosili le šolarji med okupacijo, in sicer fašistična oblačila na Primorskem ter nacistična na Štajerskem.

V šolah v preteklosti je sicer veljalo pravilo, da morajo biti učenci snažni in dostojno oblečeni, lepotičenje in pretiravanja niso bila dovoljena. Dečki so bili oblečeni v hlače, suknjič, telovnik in srajčko, deklice pa so nosile obleke iz raznobarvnih materialov ali krila in bluze z ovratnikom. Veljalo pa je tudi, da so lasje počesani strogo z obraza. Pri oblačilih so se tudi v preteklosti kazale velike razlike med premožnejšimi in revnejšimi otroci, ugotavlja kustosinja.

Po drugi svetovni vojni pa so šolarji po njenih navedbah postali pionirčki, obvezen sestavni del obleke sta bili modra kapica z rdečo zvezdo in rdeča rutica. Dečki so bili navadno oblečeni v temnejše hlače in srajčko, deklice pa so nosile obleke pisanih barv in različnih vzorcev.

"Jasno je, da uvedba šolskih uniform socialnih razlik ne bi popolnoma prikrila, zagotovo pa bi obvezna uniformiranost v šoli premostila marsikateri problem in družinskemu proračunu na letni ravni prihranila veliko denarja."
"Jasno je, da uvedba šolskih uniform socialnih razlik ne bi popolnoma prikrila, zagotovo pa bi obvezna uniformiranost v šoli premostila marsikateri problem in družinskemu proračunu na letni ravni prihranila veliko denarja."FOTO: iStockphoto


 

Komentarji (53)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
User577356 11. 09. 2013 22.02
+1
Kot dijakinja ne opažam nekih razlik zaradi oblačenja, seveda so, samo se mi zdi, da se (vsaj v moji družbi) ne znamke oblačil pač ne gleda toliko... Uniforme bi vsaj meni osebno pomenile neko poenotenost vseh, ki pa bi preprečila izražanje posameznika...
User930601 08. 03. 2014 02.45
+1
v OŠ bi nuno rabil uniforme .. mogoče kot dijakinja nisi opazla ker v srednjih šolah tega skoraj ni
guk 11. 09. 2013 07.27
+2
UNIFORME U PARLAMENT,PA VSI V KRILIH
User21345 10. 09. 2013 22.13
-2
Glede na to kako se dan danes oblačijo deklice v Oš, bi zagotovo podprla šolske uniforme
User1093987 31. 08. 2013 17.03
-1
Pridruži se sSloveniji v njeni najbolj temni uri in ji pomagaj v voji z Italijo, ter osvoboditvi Trsta. Z vašo pomočjo nam bo mogoče celo uspelo! http://j.mp/15olyfV
User507694 23. 08. 2013 11.07
-2
Sama sem specialni pedagog in bi uniforme podprla. Uniforma je lahko tudi hlače in majica. Krilo ali majica. Črni čevlji brez znamke, katere bi vsi imeli enake. Lahko je čisto preprosto. Uniforma ne bi rešila vseh težav, bi pa malo zakrila razliko med tem, da nekateri učenci nosijo najboljše znamke in se s tem "mečejo ven". Že v mojih časih si veljal za revo, slabega, če nisi imel športnih čevljev določene znamke, če nisi imel hlač od tam. Seveda uniforme niso rešitev za vse, malo pa bi pomagale zakriti. Individualnost pa bi lahko bila krajše odrezano krilo, dodane zapestnice, slabo zavezana kravata, če bi jo imeli. Po šoli pa bi lahko otroci tekali tudi goli, če bi jim to ustrezalo.
antsvarun 11. 08. 2013 06.48
-3
Kaj je kik in mana?
mali_mali 11. 08. 2013 00.33
+14
Hja bili so obvezni črni klotasti telovniki in včasih še rokavi. tam nekje okoli 60 let prejšnjega stoletja. neumnost, spet bo nekdo mastno služil, z izgledom pa bodo spet nastajale razlike. Naj pripadnost raje dosegajo s kvalitenim podajanjem znanja in obštudijskih dejavnosti.
User1067643 10. 08. 2013 22.33
+7
Vam je lahko govort, se že iz osnovne šole, nikol vam ne bo treba nosit uniform. Kaj, a to da naj bi zmanjšalo razlike? Dragi moji, razlike vedno bodo, ker so nekateri enostavno preveč sebični, samovšečni in jim ne prikaplja, da denar ni vse. In tisti, ki razkladate o napol razgaljenih puncah pa tem, pretiravate. Vidite samo tistih nekaj kurb, ki hočejo pokazat vse kar majo, ne vidte pa večine, ki se oblačmo čist normalno. Sej, ljudje bodo vedno obsojal množico zarad skupinice slabih ....
mali_mali 11. 08. 2013 00.34
+7
ja še zmeraj lahko okoli španscira brez spodnjih hlač, a uniformo pa po predpisih....
User996396 10. 08. 2013 20.07
+1
omg će pa bojo to uveljavli. se preselim iz slovenije :$
User930601 08. 03. 2014 02.49
+1
maš taprav ime .. kažeš odraslost res
mijam75 10. 08. 2013 19.23
+17
Ni nujno, da uniforma obstaja v obliki hlače-srajca-suknjič. Tudi hlače in navadna bombažna majica z znakom šole je lahko uniforma. Sem proti uvajanju uniform v šolo, bi pa vseeno lahko postavili neka pravila oblačenja. Visoke pete, mini krila, nizke hlače, ki komaj skrijejo spolovilo, gol trebuh..... To ne spada v šolo.
mali_mali 11. 08. 2013 00.35
+9
Beda, naj raje naštudirajo da bodo šole podajale boljše znanje
orehek 10. 08. 2013 16.42
+10
spet en lobi ene firme, ki bi s tem veliko zaslužila. me prav zanima katero firmo bi izbrali prek javnega naročila za šivanje le tega,....par ljudi bi mastno zaslužilo, to je pa tudi vsa filozofija....
AndrejPaTo 10. 08. 2013 15.09
+2
Naše prioritete so tako na glavo postavljene, da je težko verjet. Ja sigurno v teh časih bo izdelava uniform rešila naše gospodarstvo, plačajo naj pa Angleži.
mali_mali 11. 08. 2013 00.35
samo toliko, podkovala se žaba!!!!
User501861 10. 08. 2013 12.22
-6
jst se strinjam z uniformami!!!! in ti t.i. strokovnjaki, k se skos oglašajo, me zanima če so dejansko meli kašn stik kdaj s tem ali spet kar neki besedičijo u tri krasne, kot je njihova navada..tle pr nas u slovenji poznamo vedno na vse samo odgovor NE. to ne, uno ne, tretje ne...en velik NE usakemu predlogu bah
User973035 10. 08. 2013 18.03
+16
Dodatne stroške strašev pa bo plačal kdo? Uniforma bo starše stala vsaj 500 eur letno, prej več kot manj: kratki rokav, dolgi rokav, pulover, hlače oziroma krilo, jakna, čevlji, vse po cenah, ki bodo večje od cen naprimer v kiku ali mani. Otroci pa bodo popoldne tako ali tako potrebovali dodatna oblačila. PS: Nikjer po svetu, razen v angleškem sistemu ali privatnih šolah ni uniform!!!!
Patiana 10. 08. 2013 11.04
+26
So se nedavno tega v eni od celjskih srednjih šol pogovarjali ali bi otroci bili za uvedbo uniform, pa so na veliko začudenje učiteljev, bili skoraj vsi za to. Enako je bilo tudi, ko so jih vprašali ali bi morali uvedit obvezno služenje vojaškega roka. Zanimivo, a ne?! Zakaj raje ne vprašate svojih otrok, kaj si mislijo.
bex- 10. 08. 2013 11.24
+9
Ja res je, se strinjam. Sama se spomnim ko smo v osnovni šoli, kakih 5 let nazaj dobili nalogo, da napišemo stvari ki bi jih spremenili na naši šoli. In skoraj vsi smo napisali da si želimo šolske uniforme. In še zdaj, ko sem srednješolka si želim isto, ker na šolskih hodnikih se dandanes gleda samo še kako je kdo oblečen.
ona23 10. 08. 2013 14.38
+2
...misliš da bi to prekrilo razlike med nekom ki ima več in nekom ki ima manj?...si prepričana da ljudje nebi ostalih podjebavali in se iz njih norca delali še naprej??...kaj pa počitnice kje so jih eni preživeli, al pa kaj so za rd dobli al pa kake iphone majo pa pameten telefone pa nove računalnike itd...??...misliš da se tu nebi vidle razlike?...še marsikaj se moreš o lajfu naučit...
User462110 10. 08. 2013 16.24
+3
dej neseri
User973035 10. 08. 2013 18.13
+8
Šolske uniforme ne sodijo v Slovenijo, ni jih nikjer po svetu (pole bazirane na angleškem šolskem sisitemu so izjema in imajo popolnoma drug namen). Plus upoštevajte: niso samo uniforme, določeni so tudi čevlji (1 model za punce, 1 model za fante), prepovedano je vsakovrstno ličenje, nakit, uhani, barvani lasje, ... če že želite biti dosledni pri uvajanju angleškega sistema. PS: Naši otroci bodo izgledali kot Hitrler Jugend sredi civilizirane Evrope, kajti uniform razen v privatnih šolah in angleških šolah, kjer pa se z njimi poudarja status in pripadnost šoli, ki jo obiskuješ, ni. Naprimer hodiš na elitno privatno šolo in je zato uniforma, kot naprimer uniforma nogometnega kluba enega ali drugega kluba.
bex- 10. 08. 2013 20.16
+3
ona23 se opravičujem, če sem te slučajno prizadela s svojim komentarjem. Izrazla sem samo svoje mnenje. In ja vem, da se stvari ne bi spremenile kar čez noč, vse rabi svoj čas. Ampak meni osebno gre res na živce, ko greš po hodniku in dobiš kisle poglede samo zato, ker nisi oblečen tako, kot bi drugi pričakovali. Po videzu pa tako ali tako sodijo samo takšni, ki sploh ne vedo kako ti je ime, tako, da res ne vem od kod bi vedeli kje sem jaz npr. preživela počitnice.
JMasa 10. 08. 2013 10.46
+33
Vlada naj se raj ukvarja z službami za mlade, ne pa z UNIFORMAMI! A so prizadeti al kaj?
User973035 10. 08. 2013 18.15
+4
Saj se ukvarjajo z biznisom, nekdo bo te uniforme šival ali dobavljal in z njimi lepo služil. Korupcija oziroma klientelizem po slovensko. Starši pa bodo imeli samo dodatne nemajhne stroške.
Important notice 10. 08. 2013 10.25
+15
Tisti spodaj, ki pravi, da bi potreboval 5 uniform - za vsakd an eno - pretirava. Strinjam se z uvedbo uniform oz. vsaj kodeksa oblačenja v šolah. Kajti le tako bi začeli otroci hoditi v šolo primerno oblečeni. Ne pa, da dekleta (predvsem zadnja triada) hodijo v šolo z globokimi dekolteji, razgaljenimi ledvicami, iz strganih kavbojk gledajo tangice.... Fantje pa komaj hodijo, ker imajo hlačnice pri kolenih. med poukom na glavah poveznjene kapuce.... Ali starši, ki otrokom kupujete takšna oblačila za šolo, hodite v službo enako oblečeni, kot ste oblečeni v prostem času? Otrokom je treba privzgojiti čut za primernost oblačenja ob določenih življenjskih situacijah. Vedno so rekli: SLUŽBA JE SLUŽBA - DRUŽBA JE DRUŽBA
ona23 10. 08. 2013 14.35
+9
...predvsem je otroke potrebno primerno vzgojit in kmalu bodo sami vedli kaj je prav in kaj ne ter kako se obnašat in uredit za v šolo...
nonna 10. 08. 2013 08.44
+12
A bodo spet dali kateremu svojemu zaslužek? Šolske uniforme naj bi izbrisale razlike? Lepo vas prosim. Sama sem morala v OŠ nositi haljo. Takrat so bile modre. Res, če si na hitro pogledal smo bili vsi v modrih haljah, ampak videlo se je, kdo je iz premožne družine in kdo ne. Eni oz. ene so imele še kakšne bele čipke na ovratnikih, pa okrašene žepe... Marsikateri starš ima zdaj težavo že z nakupom ostalih šolskih potrebščin, ki so kar zajeten strošek. Zraven tega naj bi zdaj kupoval še šolske uniforme? Kaj tile poslanci želijo prav do konca izmozgati narod ali kaj?
User816977 09. 08. 2013 22.22
+9
Katastrofa, že sedaj je veliko razlik in revščine, eni si bojo komaj kupl to uniformo to je tasko bedasto IDIOTSKO, KDO BO ŠIVAL UNIFORME, MOGOČE JE ŽE IZBRAN-A ....PA JE PRIŠEL ZATO PREDLOG BIZNIS......NIKAR VRAČAMO SE V SREDNJI VEK........
NotMe 10. 08. 2013 07.37
-2
šivilja jih bo šivala, kakopak
pixna 09. 08. 2013 21.04
+33
A bodo otroci zaradi tega imeli kaj več za jest? Se bodo kaj boljše počutili? Še vedno bo veliko otrok lačnih v šoli in med poukom, še vedno bo veliko otrok trpelo zaradi zbadanja vrstnikov in še vedno bodo jokali na skrivaj ker NIMAJO.
User374995 09. 08. 2013 21.51
+8
točno!
User816977 09. 08. 2013 22.26
+13
Nikar uniform, povečani stroški itd... to je srednji vek in NEKOMU FAJ BIZNIS, to jr označevanje in dajte nehat s takimi v tej krizi
User816977 09. 08. 2013 22.38
+19
ZAKAJ RABIMO TOLIKO POSLANCEV, KO JIM JE PA POTEM DOLGČAS,OČITNO NIMAJO DRUGEGA DELA IN PROBLEMOV SEVEDA, SAJ IMAJO REDNE VISOKE PRILIVE, ZAKAJ ŽE, ZA TAKE IDEJE , NAMESTO DA BI NAŠLI REŠITEV ZA ZALET IN RAZVOJ GOSPODARSTVA IN ZAPOSLOVANJE IN DA NE BI BILO TOLIKO REVŠČINE
User374995 09. 08. 2013 20.07
+34
se pravi bi dala za komplet 60€x5 ker mojedva se seveda se vsak dan umažeta in je potrebno pranje.... pa ker imam dva otroka,... ja valda nimam tolko denarja. 600€ na leto za šolske cunje?! v kiku so hlače za 10€ majčke pa po max 5€ ... več kot tolko ne dam, vsaj dokler si ob tem, da imava oba službe, ne moreva privoščiti vsak mesec normalno plačati položnice.
User973035 10. 08. 2013 18.28
+5
Pozabila si na letno in zimsko uniformo: katki in dolgi rokav, pa pulover za pozimi. Praviloma se zahteva tudi uniformirana jakna pozimi in rokavice ter kapa, telovadna oprema in čevlji. Stroški so samo dodatna obremenitev staršev, razen če bodo tudi šolske uniforme kot rabljene učbenike vsako leto dodeljevali učencev na posodo.
User374995 10. 08. 2013 22.11
+3
ja samo tudi posoja je mimo, ker otroci sploh mali se še igrajo v peskovniku pred šolo, še valjajo v travi in hlače se trgajo.... skratka res potratno v vsakem primeru.
Cellys 03. 09. 2013 20.44
+1
Primitivno!
Bibaleze
Bibaleze
SLEDI NAM:
Bibaleze.si
Oglaševanje Uredništvo PRO PLUS Moderiranje Piškotki Spremeni nastavitve piškotkov Politika zasebnosti Splošni pogoji Pravila ravnanja za zaščito otrok
ISSN 2630-1679 © 2024, Bibaleze.si, Vse pravice pridržane Verzija: 1253