A ob tej navidezni pomoči se pojavlja pomembno vprašanje: Ali lahko umetna inteligenca dolgoročno škoduje mladim uporabnikom?
Zaskrbljujoči rezultati raziskave MIT
Znanstveniki z uglednega inštituta MIT Media Lab so izvedli raziskavo, ki je razkrila zaskrbljujoče podatke. V njej je sodelovalo 54 oseb, razdeljenih v tri skupine:
- prva je pisala eseje brez tehnološke pomoči,
- druga je uporabljala Google,
- tretja pa ChatGPT.
Rezultat? Skupina, ki je uporabljala umetno inteligenco, je pokazala najnižjo raven možganske aktivnosti, krajši razpon pozornosti in oslabljeno kritično razmišljanje. Med raziskavo so se udeleženci iz tretje skupine od začetne minimalne pomoči AI hitro premaknili k popolnemu kopiranju celotnih odstavkov, ki jih je ustvaril klepetalni robot.
Kako AI vpliva na razvoj možganov?

Znanstvenica Susan Schneider z Univerze Florida opozarja, da lahko prekomerna uporaba umetne inteligence vodi do atrofije možganov.
Pogovorite se s katerim koli profesorjem humanističnih ali družboslovnih ved in povedal vam bo, da se študenti, ki zgolj vnesejo ukaz in oddajo nalogo, dejansko ničesar ne naučijo. Ko se sami ne potrudijo in AI opravi delo namesto njih, to negativno vpliva na njihov spomin, koncentracijo in kritično razmišljanje, opozarja.
Podobna opažanja deli tudi srednješolska učiteljica iz Nashvillea Murphy Kenefick, ki pravi, da iz prve roke vidi, kako je umetna inteligenca oslabila razmišljanje in zmožnost osredotočanja pri učencih.
Tehnologija v šolah: pomoč ali motnja?
Zaradi zaskrbljujočih trendov nekatere šole po svetu že uvajajo omejitve: prepoved uporabe telefonov, večji nadzor nad uporabo AI orodij in spodbujanje klasičnih metod učenja. Ena od učiteljic je celo dala odpoved, ker je, kot pravi, videla, kako tehnologija "uničuje izobraževanje in demotivira učence".
Najbolje so se odrezali tisti, ki so uporabili le svoj um
Raziskava MIT je jasno pokazala: učenci, ki so pri pisanju uporabljali zgolj lastno znanje, so imeli najboljše rezultate. Njihovi možgani so kazali več aktivnosti, predvsem na področjih, povezanih s spominom in ustvarjalnostjo. Poleg tega so bili bolj predani svojemu delu in z njim bolj zadovoljni.

Kam vodi prekomerna uporaba AI?
Avtorji raziskave opozarjajo, da vpliv pretiranega zanašanja na umetno inteligenco sega daleč onkraj šolskega okolja – vpliva na celoten kognitivni razvoj mladih.
Realnost je taka, da otroci, učenci in študenti umetne inteligence ne bodo kar tako opustili. Ravno nasprotno – uporabljali jo bodo vedno pogosteje, saj jim omogoča hitro reševanje nalog brez posebnega napora. A prav raziskave, kot je ta, kažejo, da se bomo zaradi tega v prihodnosti morda srečali z resnimi posledicami.
Kaj lahko storimo?
Namesto popolne prepovedi bi morali stremeti k odgovorni in zavestni uporabi umetne inteligence. Ključno je, da mlade naučimo razmišljati samostojno in kritično, orodja pa naj uporabljajo kot pomoč – ne kot nadomestek znanja.
Vir: NY Post
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV