Vse več je otrok, ki bi jih lahko opredelili kot "drugačne"

V. H. /

DRUŽINA IN ODNOSI

0
23.04.2024, 4:00

Vsak otrok potrebuje spodbudno okolje, da bi lahko uresničil svoje potenciale, pri tem pa imajo pomembno vlogo poleg staršev tudi drugi ljudje, ki so v njegovem življenju, pa naj si bodo to učitelji, vrstniki, otroci, ki se skupaj igrajo na igrišču, sorodniki ali prijatelji prijateljev in tako naprej. Od vsakega posameznika je namreč odvisno, ali se bo otrok počutil sprejetega in dovolj dobrega ali pa bo imel občutek, da je odrinjen na rob družbe.

Vse več je otrok, ki bi jih lahko opredelili kot "drugačne"

Razlike nas lahko bogatijo, zato se jih ne bi smeli bati, kljub temu, da jih mogoče ne razumemo, ker radi izhajamo izključno iz sebe. "Vsak otrok je dragocen in prinaša svoje lastne darove in perspektive, ki jih je treba ceniti in spoštovati," pravi Petra Dežman, psihosocialna svetovalka, ki pomaga in nudi podporo tako staršem kot njihovim otrokom, ki se soočajo z raznoraznimi izzivi zaradi svoje drugačnosti. 

"Starše učimo sprejemanja in razumevanja otrokovega edinstvenega sveta ter nudimo staršem znanje, s katerim se naučijo podpirati otrokovo rast in njegov razvoj." Z njo smo se pogovarjali o razumevanju drugačnosti kot tudi o orodjih in strategijah, s katerimi lahko podpremo otroke, da postanejo najboljša različica sebe, navkljub raznoraznim diagnozam in oznakam. 

Kako bi opredelili drugačne otroke v kontekstu otrok s posebnimi potrebami? In kateri so najpogostejši primeri otrok, ki bi jih lahko opredelili kot drugačne?

Izraz "drugačni otroci" se v kontekstu otrok s posebnimi potrebami (krajše OPP) lahko nanaša na otroke, ki imajo različne vrste posebnih potreb ali izzivov pri razvoju in učenju. Ti otroci se lahko razlikujejo od večine vrstnikov v nekaterih vidikih, kar vpliva na njihovo sposobnost in načine, kako se učijo ter kako se prilagajajo okolju. Uporaba izraza "drugačni" naj bi poudarjala to razliko in spodbujala sprejemanje raznolikosti med otroki.

Med otroke OPP uvrščamo:

Otroke z avtizmom: Avtizem je razvojna motnja, ki vpliva na socialno interakcijo, komunikacijo in vedenje.

Otroke z ADHD: Motnja pomanjkanja pozornosti s hiperaktivnostjo (ADHD) vpliva na zmožnost nadzora pozornosti, impulzivnosti in hiperaktivnosti.

Otroke z motnjami učenja: To vključuje različne vrste specifičnih učnih težav, kot so disleksija (težave z branjem), disgrafija (težave z pisanjem) in diskalkulija (težave z matematiko).

Otroke s čustvenimi in vedenjskimi težavami: To so otroci, ki imajo težave pri obvladovanju čustev, vedenju ali socialnih interakcijah.

Otroke z govorno-jezikovnimi težavami: To vključuje otroke, ki imajo težave s komunikacijo, izgovorjavo ali razumevanjem jezika.

Otroke s cerebralno paralizo: Cerebralna paraliza je skupina motenj motoričnih sposobnosti, ki jih povzroča poškodba možganov pred, med ali po rojstvu.

Otroke z Downovim sindromom: Downov sindrom je genetska motnja, ki povzroča fizične značilnosti in lahko vpliva na kognitivne sposobnosti.

Otroke z motnjami senzoričnega procesiranja, kot so avdiokognitivne težave, težave s sluhom, težave z ravnotežjem itd.

Vendar je pomembno poudariti, da so ti izrazi zgolj opisni in da je vsak otrok edinstven. Vsak otrok s posebnimi potrebami ima svoje individualne značilnosti in sposobnosti. Ključno je, da otrokom s posebnimi potrebami zagotovimo ustrezno podporo in priložnosti za razvoj, tako da se lahko uspešno vključijo v družbo in dosežejo svoj polni potencial.

Je danes takšnih otrok več? Zakaj mislite, da je temu tako?

Glede na povečanje števila otrok, ki bi jih lahko opredelili kot "drugačne", je več dejavnikov. En razlog je izboljšanje diagnosticiranja, kar pomeni, da imamo boljše razumevanje otrokovih potreb in lahko bolje prepoznavamo njihove potrebe. 

Prav tako se povečuje ozaveščenost in sprejemanje raznolikosti, kar omogoča več otrokom s posebnimi potrebami, da se vključujejo v redne izobraževalne programe in družbeno okolje. Napredek na področju medicinske tehnologije in novih terapevtskih pristopov je prav tako prispeval k bolj kvalitetnemu življenju otrok s posebnimi potrebami.

Pomembno je, da družba izboljša izobraževanje in prilagojene storitve, ki so potrebne za podpiranje teh otrok in njihovih družin. Inkluzivno izobraževanje (zagotoviti izobraževanje, ki bo kakovostno za vse učence) in podporno okolje sta ključna za omogočanje podpore vsem otrokom, ne glede na njihove posebne potrebe, da dosežejo svoj polni potencial in najdejo svoj prostor v družbi.

Petra Dežman, psihosocialna svetovalka
Petra Dežman, psihosocialna svetovalka / FOTO: osebni arhiv

Starši drugačnih otrok pogosto slišijo, da je njihov otrok problematičen, ampak ali je res? 

Starši "drugačnih otrok" se pogosto soočajo s tovrstno stigmo in pritiskom. Pomembno je razumeti, da vsak otrok nosi svoje edinstvene darove, izzive in način izražanja. Namesto da jih označujemo, etiketiramo in nanje kažemo s prstom, je pomembno, da se osredotočimo na razumevanje njihovega sveta, njihovih potreb in načinov, kako jih podpreti pri njihovem razvoju.

Oznake kot "problematičen" lahko ustvarjajo stigmo tako v otroku kot staršu in omejujejo otrokov potencial za rast in razvoj. Starši "drugačnih otrok" se pogosto znajdejo v položaju, ko se borijo za razumevanje in sprejetje njihovega otroka v družbi. Pomembno je, da se osredotočimo na to, kar otrok potrebuje, in najdemo načine, kako mu lahko nudimo podporo ter ga vodimo k uspešnemu in srečnemu življenju.

Kaj lahko storijo starši? 

Prva in najpomembnejša stvar, ki jo lahko storijo starši, je, da poskušajo resnično razumeti otroka in njegove potrebe. To vključuje vživljanje v njegova čustva (empatija), poslušanje, opazovanje in iskanje načinov za gradnjo pozitivnega in spoštljivega odnosa, v katerem se otrok počuti sprejetega, ljubljenega in razumljenega.

Poleg tega je ključno, da starši ostanejo odprti za sodelovanje s strokovnjaki, ki lahko nudijo strokovno pomoč, podporo in nasvete. To lahko vključuje sodelovanje s psihologi, terapevti, psihosocialnimi svetovalci in drugimi strokovnjaki, ki lahko nudijo pomoč pri razumevanju otrokovega vedenja in potreb.

Prva in najpomembnejša stvar, ki jo lahko storijo starši, je, da poskušajo resnično razumeti otroka in njegove potrebe.
Prva in najpomembnejša stvar, ki jo lahko storijo starši, je, da poskušajo resnično razumeti otroka in njegove potrebe. / FOTO: Adobe Stock

Kateri so najpogostejši izzivi, s katerimi se srečujejo otroci s posebnimi potrebami v šolskem okolju? 

 Najpogostejši izzivi, s katerimi se soočajo otroci s posebnimi potrebami v šolskem okolju, lahko vključujejo: 

- Prilagajanje učnega programa: Otroci s posebnimi potrebami pogosto potrebujejo individualiziran pristop k učenju. Njihovi učni programi se prilagajajo njihovim specifičnim potrebam in sposobnostim. Ustrezen pristop za vsakega otroka je ključnega pomena.

- Sprejemanje vrstnikov: soočajo se s težavami v socialnem vključevanju. Vključevanje v šolsko skupnost in sprejemanje vrstnikov lahko predstavlja velik izziv. Pomembno je, da se ustvarijo edinstvena okolja, v katerih so otroci s posebnimi potrebami vključeni v vse aktivnosti.

- Nekateri otroci s posebnimi potrebami se lahko spopadajo s težavami pri obvladovanju vedenja. To lahko vključuje hiperaktivnost, impulzivnost, težave s koncentracijo ali težave pri upoštevanju pravil. Pomembno je zagotoviti ustrezne strategije za obvladovanje vedenja in podporo otroku v teh situacijah.

- Prilagajanje fizičnega okolja: Lahko potrebujejo prilagoditve fizičnega okolja, da se jim omogoči polno sodelovanje v šolskih dejavnostih. To lahko vključuje dostopnost prostorov za gibalno ovirane otroke ali uporabo posebnih pripomočkov za otroka s senzornimi težavami.

- Podpora in usposabljanje učiteljev: Učitelji se lahko srečujejo s izzivi pri prilagajanju svojega poučevanja otrok s posebnimi potrebami. Potrebujejo ustrezno podporo, usposabljanje in znanje, kako najbolje podpreti te otroke v učnem procesu.

Vse te izzive je treba obravnavati z razumevanjem, strpnostjo in ustreznimi prilagoditvami, da se otrokom s posebnimi potrebami zagotovi optimalno šolsko okolje.

Vsak otrok potrebuje spodbudno okolje, da bi lahko uresničil svoje potenciale.
Vsak otrok potrebuje spodbudno okolje, da bi lahko uresničil svoje potenciale. / FOTO: Dreamstime

Kakšne so lahko posledice v nasprotnem primeru?

Izzivi, s katerimi se otroci s posebnimi potrebami soočajo v šolskem okolju, lahko imajo različne posledice.

- Zmanjšano samozavest: Nenehno soočanje s težavami, kot je težje učenje ali težave pri socialnem vključevanju, lahko vpliva na samozavest otroka. Če se otroku zdi, da ne zmore izpolniti zahtev v šolskem okolju, se lahko zmanjša njegovo zaupanje vase.

- Motnje v vedenju: Spopadajo se z motnjami v vedenju, ki so lahko posledica njihovega nezadovoljstva ali frustracij zaradi težav, s katerimi se soočajo. To lahko vključuje agresivnost, izolacijo ali upiranje pravilom.

- Slabo šolsko uspešnost: Zaradi prilagoditev učnih programov in potreb po dodatni podpori se lahko nekateri otroci s posebnimi potrebami srečujejo s slabšo šolsko uspešnostjo. Težave pri sledenju učnemu ritmu in prilagojenim programom lahko vplivajo na njihove ocene in napredovanje.

- Nizka socialna integracija: Otroci s posebnimi potrebami se lahko občasno soočajo s težavami pri socialni interakciji in vključevanju med vrstnike. To lahko privede do občutkov izolacije, osamljenosti in pomanjkanja socialne podpore.

- Čustvene težave: Dolgotrajno soočanje s številnimi izzivi v šolskem okolju lahko povzroči čustvene težave, kot so stres, anksioznost, depresija ali nizko samospoštovanje. Otroci se lahko počutijo nemočne ali frustrirane, zaradi česar je pomembno zagotoviti ustrezno čustveno podporo.

Šole in učitelji lahko podprejo tudi drugačne otroke.
Šole in učitelji lahko podprejo tudi drugačne otroke. / FOTO: Adobe Stock

Kako lahko šole in učitelji ustrezno podprejo te otroke? 

Šole in učitelji lahko ustrezno podprejo otroke s posebnimi potrebami s prilagajanjem učnih pristopov in nudenjem individualne podpore. To lahko vključuje uporabo prilagojenih učnih materialov, prilagoditev učnih strategij in prilagojenih individualnih izobraževalnih načrtov. Pomembno je, da se vsakega drugačnega otroka obravnava za sebe, da se podpora prilagodi posamezniku, da se zagotovi podpora za različne učne stile ter da se učencem omogoči ustrezno prilagajanje okolja in pričakovanj.

Kako lahko spodbujajo razumevanje in sprejemanje različnosti med učenci?

Spodbujanje razumevanja in sprejemanja različnosti med učenci zahteva proaktivno delo šol in učiteljev. Tukaj je pomembno poudariti, da se delovanje razlikuje od šole do šole. Treba pa je zagotoviti izobraževanje učiteljev o drugačnih otrocih ter o njihovem delovanju, čutenju in potrebah. Potrebno je vzpostavljanje inkluzivnega okolja, ki spodbuja sodelovanje in spoštovanje ter nudenje priložnosti za spodbujanje empatije in razumevanja tako v odnosu otroka do sovrstnikov kakor tudi odnosu učitelja do otroka.

Na podlagi vaših izkušenj: kako bi opisali trenutno situacijo v šolskem sistemu in nasploh v družbi?

Glede na moje izkušnje lahko rečem, da se v šolskem sistemu in družbi na splošno soočamo s številnimi izzivi. Eden glavnih izzivov je zagotavljanje enakega in spoštljivega okolja za vse učence v šolah. To vključuje spodbujanje razumevanja in sprejemanja različnosti, krepitve podpornih mehanizmov za otroke s posebnimi potrebami ter razvoj učinkovitih strategij za uspešno vključevanje teh otrok v šolski sistem in družbo nasploh.

Psihoterapevtka razkriva, kako pomagati otroku, ki se boji zdravnika
Preberi še:

Psihoterapevtka razkriva, kako pomagati otroku, ki se boji zdravnika

 

S katerimi ukrepi bi po vašem mnenju lahko izboljšali trenutno stanje? 

Pomembno je poudariti pomen čustvenega in socialnega razvoja ter zagotoviti ustrezne vire za psihološko podporo in svetovanje za učence. 

Pomoč za izboljšanje situacije lahko vključujejo dodatno usposabljanje učiteljev o pristopih, raznolikosti in strategijah, ki podpirajo vse učence. Sama menim, da imamo dober in spodbuden šolski sistem, kjer se učitelji trudijo in veliko dela vlagajo v odnose in pomoč otrokom nasploh. 

Tukaj pa je seveda treba poudariti tudi, da je ključnega pomena v vsakem šolskem sistemu, prvotno, zdravo družinsko okolje, vzpostavljanje zdravega partnerskega sodelovanja med starši, učitelji in šolskim vodstvom ter spodbujanje odprtih dialogov o tem, kako izboljšati šolsko okolje za vse učence.

Skozi izobraževalne delavnice in individualne seanse starši lahko pridobijo tudi veščine, ki so jim v pomoč pri gradnji močnejše povezave s svojimi otroki ter pri spodbujanju njihovega zdravega razvoja in samospoštovanja. To je čas, da se osredotočimo na moči in potenciale vsakega otroka in gradimo na njih, da postanejo najboljša različica sebe.

Za ogled vsebine z družbenih omrežij omogoči piškotke družbenih omrežij.
Omogoči piškotke

NOVICE

Ribič na Jadranu ujel sinjega morskega psa

ŠPORT

Dirka po Italiji bo tudi v znamenju štirih ...

POP IN

Igralec Martin Freeman po 38 letih opustil ...

TV ODDAJE

Andreja po zahtevnih preizkušnjah v MasterChefu ...

VIZITA.SI

Zato bi morali obiskovati preventivne zdravniške ...

OKUSNO.JE

Čudovita sladica, posvečena svetovno znanemu ...

ZADOVOLJNA.SI

Se spomnite simpatičnega Denisa? Takšen je danes!

MOSKISVET.COM

Bon Jovi priznal: 'Varal sem svojo ženo'

BIBALEZE.SI

Aleksandra Klopčič: Nezvestoba lahko celotno ...

CEKIN.SI

Ugotovila, da je nekdo kupil stanovanje za ...

DOMINVRT.SI

Ali veste, kaj so čajote?

ZADOVOLJNA.SI

Iskrena izpoved: 'Irma danes je povsem drugačna ...