Mnogo staršev ima med poletnimi počitnicami zaradi službenih obveznosti otroke vključene v vrtec. A tudi malčki potrebujejo poletni oddih, se strinjate? Zakaj je pomembno, da imajo tudi predšolski otroci nekaj poletnih počitnic?
Vsa živa bitja za normalno delovanje potrebujejo oddih. Različni smo si, zato tudi način oddiha dojemamo drugače, a dejstvo je, da si ga prav vsi želimo, potrebujemo in nenazadnje tudi zaslužimo.
Če bi se starši zavedali, kako zelo dragocen čas je to, se ne bi pogovarjali o tem, ali malčki oddih potrebujejo, ampak samo o tem, kakšen naj bo. To je idealen čas, da se družina lahko poveže, spoznava in skupaj nekaj počne. Čas, ki ga oblikujemo skupaj, izrabimo skupaj, po željah in brez obveznosti.
Šolarji imajo določeno število počitniških dni zato, da se odpočijejo od šolskih obveznosti in se pripravijo na šolsko leto. V Sloveniji imamo celo nekaj manj dni prostih kot v mnogih drugih evropskih državah. Otroci, ki obiskujejo vrtec, imajo prav tako cel kup dejavnosti in obveznosti, se stalno učijo, v vrtcu vsak dan ostajajo po devet ur in verjemite, da si prav tako kot odrasli in šolarji, počitnice zelo, zelo zaslužijo.

Kakšne dejavnosti priporočate med poletnimi počitnicami za predšolske otroke? Kako pomembno je, da čim več časa preživimo z njimi na prostem in kaj vse lahko počnemo v naravi in doma, ko je zunaj prevroče?
Počitniške dejavnosti naj bodo predvsem sproščene. Za predšolske otroke to pomeni veliko proste igre, druženje s prijatelji, sorojenci, starši, starimi starši ... Idealen čas za različne družabne igre, na katere smo skorajda pozabili, ker nikoli nimamo časa.
Poletne dni lahko izkoristimo za izlete, spoznavamo različna okolja, obiščemo morje, hribe in podobno. Pogosto slišimo, da si otroci preprosto želijo biti doma. V družinah, ki imajo zelo dinamično življenje in natrpane urnike tudi v popoldanskem času, si otroci želijo odmika od stalnega hitenja in prevažanja. Želijo si miru in crkljanja.
Prav to je tisto, čemur so namenjene počitnice. Odmiku od vsakdana. Za to ne potrebujemo denarja, zgolj čas in ideje. Tudi dolgčas je dober. Dolgčas spodbudi naše možgane, da začnejo iskati nove ideje, nove rešitve, nove načine stimulacije. Tudi temu so namenjene počitnice.
Počitnice lahko izkoristimo za skupno branje pravljic ali prelistavanje različnih knjig, pogovore, modrovanja, ustvarjanje, raziskovanje ... Vse to lahko počnemo zunaj, v senci, šotoru, na kavču ...
To so trenutki, ko si zares lahko prisluhnemo, se povežemo, se skupaj igramo ... Zato še apel odraslim – odložite naprave, telefone in tablice. Glejte svoje otroke, saj si te pozornosti neizmerno želijo.
Zakaj je pomembno, da otrokom prebiramo pravljice? Za kaj vse so koristne? Na kakšen način se potem o vsebini slikanic in pravljic pogovarjati z otrokom?
Prek knjig in pravljičnih junakov med drugim otrokom približamo doživljanje sebe v odnosu do drugih. Otroci namreč za mnogo občutkov, ki se jim porajajo, ne poznajo besed. Situacije, ki so vsakodnevne, čeprav med igro, so zanje lahko zahtevne, težke, polne frustracij in negativnih občutkov, ki pa jih prek vživljanja v zgodbe lažje predelajo in razumejo.
Mlajši otroci vse doživljajo prek sebe, rečemo, da so egocentrični, zato težko razumejo, da je treba kdaj deliti, da vsega ne moreš dobiti in imeti, da ni vse zate, ni tvoje in podobno. Pravljice pa ne vplivajo blagodejno zgolj na otroke, pač pa tudi na odrasle, ki jih otrokom berejo. Prav ta povezanost prek pravljic je odlična naložba v prihodnost.
S pravljicami se povežemo tako mentalno kot čustveno in moralno. Otroka učimo, kaj je prav in kaj narobe. Ponujamo mu zgled in vrednotimo odločitve, ki jih izbirajo literarni junaki. To zagotovo koristi tako otroku kot tudi staršem, saj je svet tako zelo kompleksen in zapleten, v pravljicah pa obstaja tudi upanje, rešitev in dober konec. Tega pa si vsi želimo in v to moramo verjeti, da se lažje spopademo z vsemi izzivi, ki nas čakajo.

Kakšne pravljice so kakovostne pravljice? Kako naj jih starši prepoznajo, katere lastnosti morajo vsebovati?
Knjige za otroke morajo biti primerne po zahtevnosti glede na starost otroka, saj prezahtevni vsebini ne bo zmogel slediti, premalo zahtevna pa ga ne bo navdušila. Torej ravno prav in malce več, da ga vleče naprej.
Napisane morajo biti v jeziku, ki je pravopisno in slogovno pravilen. Predvsem za slikanice, ki so bogate tudi z ilustracijami, naj velja, da sledijo načelu inovativnosti spoznavne, etične in estetske funkcije. Torej morajo imeti bogato, etično nesporno vsebino in podobo. Ilustracija je prav tako pomembna kot vsebina, saj otrok ob poslušanju bere slike in si spoznavni svet kreira tudi z njihovo pomočjo.
Že Oton Župančič je pred več kot sto leti rekel, da je za otroke iz slovstva dobro le najboljše in to še kako velja tudi danes. V poplavi ponudbe kaj hitro spregledamo kakovostno literaturo in preveč časa namenimo manj kakovostni, zato obstaja vse več projektov kot pomoč staršem in strokovnim delavcem pri izbiri otroške literature, kot so razne oznake kakovosti (npr. zlata hruška), razne literarne nagrade, priporočilni seznami in podobno.
Kakovostne pa so lahko tudi zvočne pravljice (npr. Lahkonočnice) in radijske igre, ki otroka nagovarjajo prek poslušanja in mu na ta način ponujajo možnost, da si predstave kreira sam. S tem pa še na drug način vplivamo na abstraktno mišljenje, predstavljivost in dojemljivost.
Naj povzamem – če izkoristimo počitnice za vse prijetne stvari, smo se morda naučili več, kot smo pričakovali, in nam bodo ostale v spominu dlje, kot smo upali. Naj bodo počitnice prijetne, blagodejne, sproščene in nepozabne. Za vse – predšolske otroke, šolarje in odrasle.
Sponzorirana vsebina