voda

Voda, voda in še enkrat voda. Zlasti v toplejših mesecih. (Foto: iStockphoto)

Jedilnik je potrebno prilagoditi višjim temperaturah, saj težka hrana telo utrudi. Ta mora še vedno vsebovati zadostne količine hranilnih snovi, obroki pa bi morali biti lahki. A kako jih pripraviti, da bodo včasih izbirčni otroci po njih posegli z veseljem in ne odporom ter na številna prigovarjanja skrbnih staršev?

Prvo in najpomembnejše pravilo je, da poskrbite za dovolj tekočine. To bi sicer moralo biti del našega vsakdana, ne glede na letni čas, a je zlasti v toplejšim mesecih pomembno, da imajo otroci ves čas na voljo dovolj tekočine, najbolje vode in nesladkanega čaja.

Nosečnica kuha

(Foto: iStockphoto)

Pediatrinja Sarah Armstrong iz univerzitetnega zdravstvenega centra Duke iz ZDA, ki se ukvarja s spremembami prehranskih vzorcev otrok, ki jih pesti debelost, pravi, da otroci zlasti poleti, ko imajo veliko časa, največkrat iz čistega dolgčasa odprejo hladilnik in si želodčke napolnijo s hitrimi prigrizki ali sladkimi ploščicami. Naj slabe prehranske navade ne pokvarijo poletja. Zlasti pomladi in poleti je izbira svežega sadja ter zelenjave na dosegu rok, zato ju le izkoristimo ter telo oskrbimo z vitamini in hranili. Sladke pregrehe so del brezskrbnih sončnih dni, a hitro si privoščimo več, kot bi si smeli, zato je zlasti pri otrocih potrebno postaviti mejo.

Ne preskočite zajtrka

Zjutraj poskrbite za zdrav zajtrk, z obilo sadja, iz katerega lahko pripravite raznobarvne smoothieje, postrežete lahko z žitaricami ali kosmiči z visoko vsebnostjo vlaknin. Če vas ujame lakota na poti, otrokom ponudite žitne ploščice, polnozrnate krekerje, tisti najbolj zagnani, ki v veliki vročini ne bodo dolgo zdoma, pa bodo v trdno zaprtih plastičnih posodicah s seboj vzeli tudi narezano in ohlajeno hrustljavo zelenjavo.

Bodite aktivni!

Seveda ne takrat, ko bo na soncu resnično vroče, takrat je pametneje biti v senci. A saj veste, kaj mislimo. Nikar ne posedajte doma, izkoristite lepo vreme in nadoknadite zimske mesece, ko je bilo vaše gibanje omejeno. Plavajte, tecite, kolesarite, udeležite se skupinskih športov.

Mislite v barvah

Postrezite barvite zelenjavne in sadne solate. Jagode, borovnice, banane ali rezine sveže hruške prelijte z vanilijevim jogurtom. Da o hladnih rezinah sveže narezane lubenice sploh ne izgubljamo besed. Le redko kateri otrok se bo uprl. Če za hišo pripravljate piknik in ste že ogreli žar, za predjed namesto krompirjevega čipsa postrezite s hrustljavim na paličice narezanim korenčkom, brokolijem, papriko, to pa lahko pomočite v omako iz kisle smetane, peteršilja, česna, po želji lahko dodate sol. Na žaru lahko popečete gobe, bučke, papriko, ker pa otroci večinoma obožujejo hrano, ki jo lahko primejo in jedo z rokami, lahko popečete ali skuhate koruzo v storžih.

Otrok in jabolko

(Foto: iStockphoto)

Dovolj spanca

Že veliko do sedaj opravljenih študij kaže, da pozni odhodi v posteljo in pomanjkanje spanca prispevajo k večji telesni teži. Dlje kot so otroci pokonci, bolj je verjetno, da bodo v času, ko se odpovejo spancu, pojedli še kakšen prigrizek. Manj spanca pa pomeni tudi manj proizvajanja hormona leptina, ki skrbi za občutek sitosti. Otroci se zbudijo bolj lačni. Če se jim že zahoče prigrizka, jim ponudite jogurt, oreščke, lahko tudi pražene in na koščke narezano sveže sadje, prav odlično pa je tudi suho sadje, iz suhih brusnic, marelic, fig in sliv lahko naredite povsem svojo mešanico.

Omejite slaščice

A le kaj bi otroci brez sladkih priboljškov? Ni potrebno, da jih prepoveste, pomembno pa je, da slabo uravnotežite z zdravim. Čokoladice in bonboni se po vsej verjetnosti znajdejo na jedilniku prav vsakega otroka, saj brez njih ni otroštva. A z zdravo mero. Sladki sladoled lahko naredite tudi doma. Sadje zmeljite v mešalniku z malce navadnega jogurta in ga zamrznite v plastičnih modelčkih. Večji jedci sadja se bodo razveselili le zamrznjene sadne kaše, lahko pa zamrznete sadni jogurt ali naravni sadni sok. Večjim otrokom in najstnikom lahko na paličice kot ražnjiče nabodete za grižljaj velike koščke sadja, izkoščičenih češenj, sliv, grozdja.

Kak pa, če otrok nima teka?

Pozimi človeško telo potrebuje več energije, da vzdržuje telesno toploto, poleti pa to ni potrebno, zato ni nič presenetljivega, če otroku včasih enostavno ni do hrane. Nekateri otroci tudi težko prenašajo vročino, zato jih nima smisla siliti, da 'pojedo še eno žličko.

Hrana naj bo lahka

Zlasti poleti ni potrebno, da ure in ure prebijete v kuhinji. Čas pri pripravi hrane lahko prihranite z okusnim obrokom, ki v tem času najbolj prija – solate na vse možne načine – igrajte se z različnimi kombinacijami zelenjave, različnimi prelivi, dodajte koščke kuhanega piščanca – poleti raje posegajte po manj mastnih vrstah mesa ali ribah – in postrezite s kosom popečenega kruha. Prijale bodo lahke zelenjavne juhe, kuhan riž in krompir, skratka vse, kar ne bo otežila tako otroških kot odraslih želodčkov.

A naj prosti dnevi in poletje ne bodo izgovor, da se izognete pripravi hrane doma in se napotite v bližnjo restavracijo. Priznamo, prija za dan ali dva pozabiti na načrtovanje obroka. A večja kot je na javnem mestu ali v restavracija množica ljudi, težje je skrbeti za čistočo in bakterije, ki se kar množijo in množijo. To pa ni nepomembno, zlasti če so vaši otroci še majhni.

Kuhanje

(Foto: iStockphoto)