Psihologinja in družinska ter vedenjska terapevtka Eva Hrovat Kuhar je v svoje delo vključila številne izpovedi staršev, ki so ji zaupali, da starševstvo ni lahka naloga – majhna štručka mirno življenje mamici in očku postavi na glavo.

Družina

(Foto: Pixabay)

Pri svojem delu se Kuharjeva pogosto sreča z vprašanjem, kako bo, ko se novopečena mamica vrne iz porodnišnice domov. Večina si ta čas predstavlja kot polnega pozitivnih čustev, nabitega s pozitivno energijo, pričakovanji, skratka, polnega lepih dogodkov. A avtorica odkrito pove, da se mamici po porodu ne cedita med in mleko, temveč ''… se soočijo s hudo neprespanostjo, z občutkom, da so pomembne le otrokove potrebe, z izkušnjo, da včasih ne uspejo iti v miru niti na stranišče in se jim zdita časopis in kavica nedosegljiv luksuz.'' Vse mame imajo eno skupno lastnost: počutijo se preobremenjene, so obupane, ker niso najboljše. Toda Kuharjeva poudarja, da za vsakim dežjem posije sonce ...

Trije nasveti

Ob prihodu domov iz porodnišnice se mamica znajde na vrtiljaku obveznosti – previjanje, dojenje, umivanje, pestovanje jokajočega dojenčka … Niti trenutka več nima zase, četudi ji partner stoji ves čas ob strani. Eva Hrovat Kuhar ima za povečano družino zelo učinkovite nasvete: ''Najprej sedite in se skupaj s štručko tesno objemite. Drugi nasvet: Ne organizirajte si dneva do potankosti, ker boste grenko razočarani. Improvizirajte in pogosto vam bo lažje. Tretji nasvet: Naj bo dojenček del vaše družine in ne njeno središče.''

Brezmejna ljubezen do dojenčka pa prve dni ni prisotna pri vseh starših. Brez skrbi, tudi to se dogaja in je popolnoma normalno. Psihologinja pojasnjuje, da je porod zelo intenziven dogodek, zato včasih vpliva tudi na dogajanje po njem; zagotavlja, da se bo ljubezen do majhne štručke slej ko prej razvila kot zelo trdno in stalno čustvo.

Poporodna depresija je bolezen

Ko mlada mamica ne more več obvladati svojih čustev, ko je otožna, neprestano utrujena, ima težave s spanjem, upadom libida, apetitom, lahko pomislimo na poporodno depresijo. ''… zelo pogost povod (ne vzrok!) za izbruh poporodne depresije je slaba porodna izkušnja in manjša ali večja neprijetnost, ki porodu sledi.'' Psihologinja svetuje, naj se ženska za to nikakor ne počuti krive, treba jo je sprejeti tako kot vse ostale bolezni, pri katerih je za ozdravitev treba jemati antibiotike. Naj vas ne bo sram, svoje občutke, trpljenje zaupajte partnerju, prijateljici in staršem. Poiščite pomoč v podpornih skupinah, kjer boste ugotovili, da ni treba, da se s svojimi problemi soočate sami.

''Novopečena mamica ima pravico do počitka – ne le pravico, celo dolžnost, drugače bo izgorela in se sesula. Zelo pogosto pa slaba vest mamici onemogoča, da bi poiskala pomoč. Če koga prosi za varstvo, ker mora kaj nujnega urediti, se ji še zdi sprejemljivo. Da bi pa v času, ko kdo čuva dojenčka, storila kaj zase in svojo dušo, se ji pogosto zdi neprimerno – a klepet s prijateljico dela čudeže!'' priporoča Eva Hrovat Kuhar.

Mama

(Foto: Thinkstock)

Razvajen dojenček?

Ne, dojenčka ne boste razvadili, če ga boste takoj stisnili k sebi, ko boste zaslišali, da joka. Potrebuje vašo bližino in toplino, ki je je bil deležen vseh devet mesecev v maternici. Ne boste ga razvadili, če ga boste čim pogosteje pestovali in zibali. Vendar vselej poskušajte ugotoviti, kaj je vzrok njegovih solz. Mogoče je čas za mamino mleko, mogoče je treba zamenjati pokakano pleničko, morda ga zebe ali mu je vroče … Pomirjujoče deluje nanj tudi popevanje, mrmranje, masaža, topla kopel, vožnja z vozičkom ali celo avtomobilom, pa čeprav zveni še tako nenavadno, ampak v praksi mnogih staršev je to zelo učinkovito zdravilo za neutolažljiv jok.

''Ljubezni ne moremo enačiti z dojenjem!''

Kljub temu da je Eva Hrovat Kuhar velika zagovornica dojenja, ki predstavlja čudovito čustveno vez med dojenčkom in mamico, pravi: ''Mamice, ki ste se odločile za stekleničko po neuspešnih poskusih dojenja: prav nič slabše mame niste!!!'' Če kljub vztrajanju dojenje zaradi stalno razpokanih, bolečih bradavic ali kakršnih koli drugih težav po več mesecih še vedno ni uspešno, je čas, da dojenčku ponudite adaptirano mleko. Ljubezni do otroka ne moremo enačiti z dojenjem, pomembno je, koliko pozornosti in nežnosti posvečate otroku, koliko posluha imate za njegove potrebe in ne, ali je njegova edina hrana vaše mleko.

Poskrbite tudi zase!

Pazite, da partnerskega odnosa ne postavite na preizkušnjo, ker kot mama v središče svoje pozornosti ves čas postavljate novega člana družine. Ne pozabite na svoje in partnerjeve potrebe. ''Srečni starši so boljši starši!'' Ko poskrbite za otrokove potrebe, ko vas ne potrebuje, v prostem času ne pospravljajte ali kuhajte, takrat vključite ''babi servis'' in s partnerjem sama smuknita na kavo ter se pogovorita o vsem, kar vama leži na duši. ''Pomanjkanje časa, hitenje, intenzivna skrb za malega človečka hitro načne odnos, a le v primeru, če je že prej kaj škripalo. Saj veste – dobro zvezo otrok okrepi in slabo razsuje.'' Zato družinska ter vedenjska terapevtka mladim staršem polaga na srce, da si vzamejo čas tudi drug za drugega in ne le za dojenčka.

In če niste vedeli: predigra za spolni odnos se začne, ko partner pomije posodo, pospravi kup razmetanih oblačil, mamici zmasira hrbet ali stopala. Najslajši so tisti objemi, ko najmlajši član prijetno spi. ''… prava predigra so drobne pozornosti, ki gradijo odnos ...''