Barbara Radojlovič Barbarella

Barbara Radojlovič verjame, da lahko s pravilno prehrano prevzamemo nadzor nad svojim zdravjem. (Foto: osebni arhiv)

Od bolezni, virusov in prehladov se je Barbara Radojlovič poslovila pred nekaj leti in vse od takrat na lastni koži občuti, kako ohranja in vzdržuje telesno moč, ki se je spominja iz otroštva. Danes sta jo znanje in ljubezen do te tematike pripeljala tako daleč, da to znanje deli z drugimi, zato je mnogim sladokuscem bolj znana kot Barbarella Green Chef. Zaupala nam je svojo zgodbo in tak način prehranjevanja približala tudi družinam.

Kako ste začeli s presnim prehranjevanjem?

Pred tremi leti sem postala močno alergična na umetne dodatke v prehrani in sem želela sama poiskati najboljšo rešitev. Prijatelji so mi svetovali, naj obiščem strokovnjaka za čiščenje telesa, ti se ukvarjajo s postenjem in uživanjem polnovredne, organske in nepredelane hrane ter tako zdravijo različne bolezni in s tem prispevajo k boljšemu mentalnemu in fizičnemu počutju. Brez odlašanja sem opravila 10-dnevni post in nadaljevala z visokim deležem presne prehrane, vse do danes. Simptomi alergij so namreč zelo hitro izginili, tudi psihično počutje se je močno izboljšalo, zato sem se odločila, da svoje življenje nekoliko preuredim. Sčasoma se je v meni vzbudila tudi želja, da takšen način prehranjevanja predstavim ljudem; ne samo tistim, ki so nujno potrebni zdravja, ampak vsem, ki želijo nekaj narediti zase.

Kaj lahko starši, četudi niso navdušeni nad takšnim načinom prehranjevanja, lahko storijo za zdravo prehrano svojih otrok?

Najprej je nujno, da tudi sami začnemo živeti tako, le tako lahko vplivamo na dejanja drugih, zlasti pri vzgoji otrok. Ne moremo se sami prehranjevati slabo, hkrati pa otroka učiti o zdravem prehranjevanju. Leta niso pomembna, priporočljivo pa je, da se začnemo zdravo prehranjevati čim bolj zgodaj. Tako lahko tudi otroci spoznajo naravne okuse, preden jih zasvojijo umetne jedi, polje soli, maščob in ojačevalcev okusa. Pomaga, če otroke vključite v proces priprave hrane in jim razložite, zakaj sta določeno sadje in zelenjava dobra in jih na igriv način izobražujete. Z majhnimi spremembami lahko naredimo veliko.

sadje

Otroke naučimo uživati v naravni hrani brez soli, maščob in ojačevalcev okusa. (Foto: iStockphoto)

Katera živila so v vsakdanji prehrani najbolj škodljiva in kaj bi bilo treba zamenjati?

Danes ni več skrivnost, da se bela moka veže na vitamine in minerale in jih na ta način odstranjuje iz telesa, da v belem sladkorju ni nobenih hranil in podobno. To so živila, ki jih vsakodnevno vnašamo v svoje telo in nas počasi zastrupljajo, zato je pomembno poznati nadomestila in pripravljati jedi, ki na naše telo blagodejno vplivajo. Tako lahko belo moko, bel sladkor, namizno sol, rafinirano olje zamenjamo s polnovredno moko, naravnimi sladili, kot so datlji ali njihova pasta, kokosovim nektarjem, kokosovim sladkorjem, agavinim in javorjevim sirupom, za soljenje pa himalajsko ali piransko sol. Na tržišču je veliko nadomestkov, tako da ni razloga, da nekaj živil v svoji kuhinji ne bi zamenjali. Priporočljivo je tudi, da v svojo prehrano vključujemo vsaj 50 odstotkov nepredelanega surovega sadja in zelenjave, ki vsebujejo vsa potrebna hranila in encime, ki sodelujejo v mnogih kemičnih reakcijah v našem telesu, predvsem pri presnovi, izgradnji celic, razgradnji škodljivih mikroorganizmov, proizvodnji energije in boljšem delovanju imunskega sistema. Sama menim, da je idealni način prehranjevanja tisti, ki vsebuje vsaj 80 odstotkov presne prehrane in tudi sama se tako prehranjujem.

Kako natančno presna hrana predstavlja in zakaj telo z njo dobi več hranil?

Presna hrana je vedno obdelana pod temperaturo 48 stopinj Celzija in obdrži encime in druga življenjsko potrebna hranila. Encimi, ki so nosilci esencialnega energetskega vira in so tako nujno potrebni za vse kemične reakcije v našem telesu, se ob segrevanju nad 50 stopinj Celzija popolnoma uničijo. Presnavljajo zaužito hrano, da lahko preide v našo kri, shranjujejo sladkor v mišice in jetra, pretvarjajo maščobo v maščobno tkivo, napadajo odpadne snovi in strupe v krvi, pomagajo pri izločanju CO2 iz pljuč in podobno. Naše telo jih proizvaja samo, a se njihova zaloga v telesu z leti občutno zmanjša, zato je pomembno, da je telesu zagotovimo dovolj. To lahko storimo tako, da se prehranjujemo s surovo, neobdelano hrano, sadjem, zelenjavo, semeni, kalčki, oreščki, kaljenimi žiti, algami in super živili. Z encimsko živo hrano telesnim organom omogočimo boljše delovanje, pridobimo energijo, izboljšamo videz kože, postanemo vitalnejši. Obstaja tudi veliko dokazov, da presna hrana pozitivno vpliva ne samo na fizično, temveč tudi na psihično počutje.

Jesensko sadje

Jesti zdravo dandanes ni poceni, a z malo volje in načrtovanja se vse da. (Foto: iStockphoto)

Poznate družine, ki se prehranjujejo po omenjenem načinu prehranjevanja in kako jim to uspeva?

Poznam kar nekaj staršev, ki se prehranjujejo izključno vegansko, torej z živili rastlinskega izvora. Kupujejo organsko pridelano hrano in jo v veliki meri uživajo svežo. Pravijo, da se zelo dobro počutijo, prav tako njihovi otroci. Poznam tudi družino, ki živi na podeželju in se je usmerila v lastno pridelovanje hrane. Življenje so spremenili in ga prilagodili svojim novim željam. Vrnili so se k osnovnemu načinu življenja, kot smo to včasih vsi počeli. In s tem ne pravim, da bi morali to storiti vsi, a vsakogar, ki to stori, občudujem.

Tisti, ki se za to odločijo, to storijo zavestno in se novemu načinu življenja tudi prilagodijo. V tujini je to morda nekoliko lažje kot pri nas, saj obstajajo restavracije, kjer se lahko brez težav prehranjuješ, obstajajo veganski in ekološki vrtci, takšen način življenja je precej bolj razširjen kot pri nas.

Omenila bi, da je prehrana seveda pomemben, ni pa najpomembnejši del našega življenja, je le delček mozaika. Poleg prehrane je pomembno tudi, da se dovolj gibljemo na svežem zraku, imamo urejen čustveni odnos do partnerja in družine ter gojimo ljubezen do življenja, narave in okolja. Vsak dan je treba delati na vseh teh področjih, saj le tako lahko ustvarjamo pozitivne vplive na okolje, v katerem odrašča naš otrok.

Takšen način prehranjevanja verjetno ni za prav plitke žepe. Kje lahko kupimo ekološko pridelano hrano po zmerni ceni?

Tovrsten način prehranjevanja seveda ni poceni, vendar z njim dolgoročno ohranjamo svoje zdravje, kar je najbolj pomembno. Pomembno je, da si v življenju postavimo prioritete in se temu prilagodimo. Če sta želja in motivacija dovolj veliki, verjamem, da je to tudi mogoče. Izbira ekološke hrane je vedno večja in več kot bomo povpraševali, večja bo ponudba in cene bolj dostopne. Veliko ponudbe, ki je cenovno nekoliko bolj dostopna, ponujajo večji supermarketi, sicer pa ekološko zelenjavo in sadje kupujte pri slovenskih kmetih. Če se boste z njimi povezali na daljši rok in morda privabili še kakšne prijatelje, znance ali družino ter kupovali večje količine, vam bodo dali popust ali kakšno ugodnost pri nakupu.

Košara z vrtninami

Pisana in radodarna narava nas oskrbuje z vsemi potrebnimi hranili. Le zaužiti jih moramo. (Foto: iStockphoto)