Šolski sistem na Japonskem je postavljen tako, da se morajo otroci angažirati pri čiščenju šole, ker se tako učijo odgovornosti in enakosti. Menijo, da je to idealen način, da se otroci družijo in skupaj preživijo nekaj prostega časa.

Učenci drug drugemu sami delijo kosilo, skupaj zbirajo jogurtove lončke za recikalžo ... Pripravljajo se za življenje z veliko mero samozavesti.

Želja vsakega starša je zagotovo vzgojiti otroka, ki bo samostojno poskrbel zase in v skladu s svojimi zmožnostmi sodeloval in opravil določena hišna opravila. Tu ne gre za velike želje, pač pa pospravljanje za seboj ... Kdaj pričakujemo preveč?

Kaj pomeni poskrbeti zase?

Poskrbeti pomeni, da je otroku samoumevno, da se z njim ne pregovarjamo, ko mora za seboj pospraviti krožnik z mize ali dati nogavice v koš umazano perilo. Ali potegniti vodo za seboj na stranišču oziroma uporabi metlico po končani veliki potrebi. Stvari, ki se mnogim zdijo samoumevne, so vzgojni cilji, s katerimi se spopadajo vsi starši. In če se sami sebi zdimo sitni in zahtevni, se moramo hkrati zavedati, da gre za naložbo v prihodnost.

Kdaj je pravi čas za sodelovanje pri domačih opravilih?

Pravi čas, da začnemo otroka opominjati na opravila, ki se mu bodo sprva zdela nadležna, kaj kmalu pa jih bo opravljal povsem mimogrede, je okoli drugega leta starosti. Začnite z igračami – po končani igra oziroma pred večernimi pripravami je treba igrače pospraviti. Ko začnete otroka navajati na kahlico, pustite, da vsebino zlije v školjko oziroma ga dvignite in mu pustite, da bo sam za seboj potegnil vodo itd.

Večina dve- do triletnikov je navdušena, če lahko v kar najbolj oponašajo svoje starše. Zato so to tudi leta, ki so zelo primerna za uvajanje v nekaj, kar bo moral pozneje delati sam.

Pospravljanje naj bo zabavno!

Otrok bo vsa dela rad opravil, če se bo ob tem tudi zabaval – zlasti mlajši. Pregovarjanja in kreganja ne bodo prinesla dobrih rezultatov, zato je pametno že na začetku poskrbeti za obilico zabave. Ko je otrok večji in razume, mu lahko lepo razložiti, da si je treba določena opravila razdeliti – tako kot vi likate perilo, kuhate kosilo in skrbite za red, mora tudi on pospraviti svojo pisalno mizo.

Ideje:

• Na koš za umazano perilo nalepite medvedka. Malčka spodbudite, naj nese umazane nogavičke, hlače in majico medvedku.

• Kupite simpatične prtičke in naj jih malček razporedi po mizi in pripravi pogrinjke.

• Ko zlagate perilo, tekmujte, kdo bo našel več parov nogavičk.

• Kupite mu kakšno manjšo metlico in smetišnico in mu pustite, da pometa tudi on.

• Ko nesete v glavni zbiralnik vrečko s smetmi, še eno manjšo pripravite zanj (z odpadki iz otroške sobe, kabineta, kopalnice).

• Naj ima svojo kljukico za plašč in jakno, izbere pa naj tudi mesto, kjer bodo počivali njegovi čevlji, ko ne bo imel obutih.

• Čim bolj ga vključite v pripravo hrane – že triletnik si bo sam pripravil sendvič, če mu boste to pustili: narežite vsa živila, ki naj jih po svoji želji zloži na rezino kruha.