Zdrav otrok

Otrok za zdrave in močne kosti potrebuje vitamin D. (Foto: Thinkstock)

Treba se je zavedati, da za zdrave in močne kosti ne potrebujemo le kalcija, ampak tudi vitamin D, so prejšnji mesec zapisali tudi v uglednem zborniku JAMA Pediatrics. Dr. Megan A. Moreno z medicinske fakultete univerze v Wisconsinu pojasnjuje, da kalcij in vitamin D sodelujeta skupaj. Slednji črevesju omogoča, da iz hrane absorbira kalcij. Samo s pravimi ravnmi vitamina D imamo torej tudi ravno prave ravni kalcija.

Preberite si tudi, kdaj otroka ogroža nevarna bolezen jeter.

A kaj so prave ravni vitamina D?

Vitamin D najlažje sploh v tem letnem času dobimo z izpostavljanjem sončni svetlobi. Natančneje se sintetizira v naši koži, ko je ta izpostavljena UVB svetlobi. Ta posebno snov v naši koži spremeni v obliko vitamina D, ki lahko preide v kri in vpliva na črevesje.

Toda dobro vemo, da je UVB svetloba za našo kožo tudi škodljiva. Moramo jo torej izpostaviti tej svetlobi za ravno prav časa in nič več.

Koliko je ravno prav?

V tem letnem času ni težko dobiti dovolj vitamina D. “Dnevne potrebe med pomladjo in jesenjo pokrijemo že s 15-minutno zmerno izpostavljenostjo soncu – na primer s sprehodom, če so soncu izpostavljene roke in obraz,” pišejo na Nacionalnem portalu o hrani in prehrani – Prehrana.si, ki ga pripravljata Inštitut za nutricionistiko in Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ).

Drugače je jeseni in pozimi, dodajajo, ko moramo biti pozornejši, da vitamin D redno uživamo tudi s hrano. Prav tako takrat izkoristimo vsak trenutek, ko posije sonce.  

Veliko vitamina D je v ribah. A nujno si preberite, kakšna so opozorila za otroke, nosečnice, doječe matere in ženske, ki nameravajo zanositi.

Sončna krema

Sončna krema zmanjša sposobnost kože, da sintetizira vitamin D. A poleti je pri nas dovolj sonca, da ga otroci, ki so veliko zunaj, dobijo dovolj tudi, če so zaščiteni. (Foto: Thinkstock)

Kako je s sončno kremo?

Treba je vedeti, da sončna krema zmanjšuje sposobnost kože, da sintetizira vitamin D. Toda ker je poleti v naši državi toliko sonca, dobimo dovolj vitamina D, če smo pogosto zunaj, četudi smo zaščiteni s sončno kremo. V jesenskem in zimskem času se je soncu za nekaj časa bolje izpostaviti brez nje. A spet se zavedajte, da ne smete pretiravati.

V kateri hrani je vitamin D?

Vitamina D ne vsebuje veliko živil, zato je treba biti jeseni in pozimi prav pozoren, da ta živila redno vključujemo v obroke. Nahaja se v ribah, ribjem olju in jajcih. Včasih je dodan tudi živilom, kot so mleko, jogurt in kosmiči.

Preberite si tudi, kaj je način, da začne otrok jesti, kar ne mara.

Pomanjkanje vitamina D povzroča šibkejše kosti. Raziskave kažejo, da dovolj vitamina D tudi krepi imunski sistem. A po drugi strani dr. Moreno opozarja, da je nujno upoštevati, da preveč sonca otrokom škodi. Povečuje tveganja za opekline in kožnega raka v kasnejšem življenjskem obdobju. Poškodbe kože se namreč seštevajo. Vsekakor torej poskrbite, da bodo dobro zaščiteni. Hkrati pazite, da ste tako vi kot otroci soncu redno izpostavljeni toliko, da poskrbite za svoje zaloge vitamina D.

Ključna beseda je ravnovesje

"Sončenje ne bo prispevalo k bistveno večji tvorbi vitamina D," dodajajo slovenski strokovnjaki. V našem telesu je ključna beseda ravnovesje. Prevelike količine vitamina D nam škodijo, zato ima koža mehanizme, da ta vitamin neha sintetizirati, ko ga je dovolj. Preveč sončenja ima nato le še negativne učinke. Sploh poleti se je soncu, ko je najmočnejše, res treba izogibati. Dovolj vitamina D lahko dobite tudi pred in po tem.

Mediteranska prehrana

Največ vitamina D je v ribah. Jeseni in pozimi jih uživajte vsaj iz pločevinke. (Foto: Thinkstock)

jajca

Nekaj vitamina D je tudi v jajcih. (Foto: Thinkstock)