V lanskem letu sta na slovenskih cestah umrla dva otroka, stara med sedem in 14 let, ki sta bila potnika v avtomobilu, kažejo podatki Generalne policijske uprave. Letos pa je sedemletna kolesarka umrla, ko je zapeljala v udarno jamo, v čelnem trčenju pri Gruškovju pa je minuli konec tedna umrl dveletni otrok, ki je bil v naročju matere na sedežu za voznikom osebnega vozila.

Otrok in prehod za pešce

(Foto: iStockphoto)

Na agenciji za varnost prometa ugotavljajo, da je največ žrtev v prometu prav med otroci v starosti od štirih do sedmih let. Poudarjajo pomen prometne vzgoje, s katero je po njihovem prepričanju dobro začeti čim prej. "Začnemo že med drugim in tretjim letom starosti. Ne pozabite, da ste svojim otrokom zgled 24 ur na dan. Nikar ne pričakujte, da se jih bodo prijele vaše lekcije, če bodo videli, da se jih niti vi ne držite," opominjajo vse starše. Svetujejo, naj učenje pravil v prometu poteka sproščeno, naravno in nazorno, vendar brez strašenja.

Vidnost je varnost

Na agenciji za varnost prometa opominjajo, da vozniki otroke zaradi njihove majhnosti v prometu hitro spregledajo. Treba jih je naučiti, kako se pravilno postaviti pri prečkanju ceste. Za boljšo vidnost v prometu naj otroci nosijo oblačila živih barv. Prav tako naj ne pozabijo na kresničko, še posebej v mraku ali slabi vidljivosti, svetujejo na agenciji.

Predšolskega otroka naj starši pri hoji po pločniku vedno držijo za roko, otrok pa naj vedno hodi čim dlje od roba ceste. Kjer ni pločnikov, naj odrasli z otrokom vedno hodijo ob levem robu ceste. "Tako se lahko pravočasno umaknemo v primeru, da nas voznik spregleda ali vozi nepravilno. Čepa je rob ceste preozek, hodimo z otrokom drug za drugim - tako da ga držimo pred sabo," svetujejo na agenciji.

Pešci in varnost - 3

(Foto: Aljoša Kravanja)

Prečkanje ceste

Otroka je treba za varno prečkanje ceste naučiti izbrati najvarnejše mesto za prečkanje ceste. Poleg tega mora vedeti, da se je pred prečkanjem vedno treba ustaviti pred robom ceste oz. pločnika. Poleg tega se mora otrok naučiti opazovati promet in presoditi, kdaj lahko varno prečka cesto, naučiti pa se mora tudi praktične veščine prečkanja ceste, dodajajo na agenciji.

Odrasle opominjajo, da otrok ni sposoben ugotoviti razdalje in hitrosti vozil. "Zato ga navajamo na to, da gre čez cesto le, ko z nobene strani ne prihaja vozilo ali ko vozilo ustavi in mu voznik jasno pokaže, da lahko prečka cesto. Cesto naj otrok prečka z normalnimi koraki, ne v teku, na sredini ceste pa naj se še enkrat ozre na desno in nadaljuje pot," še svetujejo. Opominjajo na nevarnost prečkanja ceste tam, kjer so parkirana vozila, saj ta zmanjšajo preglednost nad dogajanjem na cesti.

Zgled staršev je ključnega pomena

Otroci do višine 150 centimetrov se morajo v avtomobilu voziti pripeti v ustreznem otroškem sedežu. Varnostni sedež z dojenčki do enega leta starosti mora biti obrnjen tako, da je otrok nameščen s hrbtom v smeri vožnje. Ob morebitnem trku otrok s celim telesom pritisne na sedež, kar zmanjša posledice udarca, opominjajo na agenciji.

Ob tem izpostavljajo: "Pomembno je, da se tudi sami vedno pripnete s pasom, saj tako otrokom dajete zgled. Prav tako s svojo strpnostjo in mirno vožnjo oblikujete njegovo bodoče ravnanje v prometu."

Varnostni sedež - 4

(Foto: Aljoša Kravanja)

Ni vsak avtosedež varen

Štaba ob tem staršem polaga na srce, naj si pri izbiri otroškega avtosedeža vzamejo čas in ugotovijo, kateri sedež je varen za njihovega otroka. "Otroci so naš največji zaklad in gledati na nekaj evrov razlike v ceni je nesmiselno, ko gre za varnost otrok. Na žalost je varnost otroških avtosedežev pogojena tudi s ceno. Točno vemo, kateri sedeži so že varni," je dejal.

Staršem svetuje, naj se pri izbiri avtosedežev opirajo na varnostne teste potrošniških organizacij in avtoklubov. Tudi AMZS in Zveza potrošnikov Slovenije v sodelovanju s sorodnimi evropskimi organizacijami vsako leto testirata določeno število avtosedežev. Zgolj evropska oznaka primernosti za prodajo ne daje zagotovila, da je sedež tudi varen v primeru trka, ob tem poudarja Štaba. "Eno je minimalen standard, ki nam omogoča prodajo izdelka na evropskem trgu, drugo pa je kakovost," dodaja.

"Avtosedež mora biti dovolj velik za otroka, naslon za glavo mora biti v višini glave in ne nižje, otrok pa mora biti v sedežu varno pripet. Varnostni pas ne sme biti zavit, nameščen mora biti preko ramen in bokov, ne pa na vratu ali trebuhu, saj lahko v primeru trka povzroči notranje poškodbe," pojasnjuje programska vodja zavoda Varna pot Anja Lepičnik. Dodaja, da mora biti varnostni pas vedno popolnoma napet, sicer v primeru trka varnostni pas ne bo zadržal otroka in lahko pride do poškodb.