Mlečni izdelki

Mleko in mlečni izdelki vsebujejo veliko hranilnih snovi za naše telo. (Foto: iStockphoto)

Prednosti mleka in mlečnih izdelkov

V mleku se skrivajo beljakovine, ki organizmu pomagajo pri gradnji tkiva, obenem pa oskrbujejo mišice z energijo, pripomorejo h gradnji kosti in krepitvi obrambnega sistema. Podobno funkcijo ima za zdravje tudi mlečna maščoba. Mleko in mlečni izdelki so bogati s kalcijem, ki je nujen za zdrave kosti in zobe ter je potreben za normalno delovanje mišic in živcev. Kalij sodeluje pri uravnavanju krvnega pritiska, magnezij je pomemben za sestavo in strukturo kosti ter prenos energije po telesu, cink pomaga pri celjenju ran, nujen je za normalno rast in razvoj kosti ter možganov, fosfor pa je pomemben del mineralne strukture kosti in zob. Vsebujejo tudi vitamin A, ki je nujen za zdrave oči in dober vid, B12, ki pomaga vzdrževati zdravo kri in sodeluje pri gradnji živčnih celic, ter riboflavin, ki pomaga pri sproščanju energije iz hrane in omogoča normalno delovanje celic.

Jogurt, kislo mleko in kefir so fermentirani mlečni izdelki, ki so lahko prebavljivi in ohranjajo zdravo črevesno mikrofloro.

Sir vsebuje kalcij in beljakovine, zato koristi pri izgradnji in vzdrževanju kosti in zob.

Mleko in polenta

Če otrok ne mara piti samega mleka, mu ga ponudite v kombinacji z drugim živilom. (Foto: iStockphoto)

Koliko mleka za zdrav razvoj?

Jože Lavrinec, klinični dietetik, poudarja, da morajo otroci uživati uravnoteženo prehrano, med njo sodijo tudi mleko in mlečni izdelki, ki dajejo organizmu pomembne hranilne snovi, obenem pa tudi energijo. Priporoča, da otroci med drugim in osmim letom starosti zaužijejo dva obroka mleka ali mlečnih izdelkov, med tem ko starejši potrebujejo tri porcije. Kot eno porcijo mleka šteje 2 dcl mleka ali jogurta, ali 2 dcl pudinga, pripravljenega iz mleka, ali 2,5 dcl pinjenca, ali 50 g skute, ali 30 g sira.

Otrokom, ki ne marajo piti samega mleka ali jesti mlečnih izdelkov, lahko ponudite: kakav, žitno kavo, čaj z mlekom, sadno-mlečni napitek, žitarice z mlekom, jogurt kot preliv na sadnih solatah, različne skutne namaze, nariban sir na testeninah, v enolončnicah ali dušeni zelenjavi, mleko lahko umešate v kremne juhe ...

Mleko v šolski kuhinji

Podatki dosedanjih raziskav sicer kažejo, da predšolski otroci zaužijejo dovolj mleka in mlečnih izdelkov. Ugotovili pa so, da le 16,3 odstotkov osnovnih šol vključuje mleko in mlečne izdelke v šolsko malico vsaj štirikrat med tednom, med tem ko jih 43,8 odstotkov ponuja trikrat med tednom.

Strokovnjak za prehrano na Inštitutu za varovanje zdravja Matej Gregorič izpostavlja, da otroci in najstniki vse preveč podlegajo ''modnim prehrambenim trendom'', zaradi katerih pijejo sladkane pijače in jejo sladkarije ter slane prigrizke. Ivanka Valjavec, predsednica Gospodarskega interesnega združenja mlekarstva Slovenije, razlaga: ''Le 15 odstotkov mladostnikov uživa mleko ali mlečne izdelke trikrat na dan, vsaj enkrat na dan pa le 43 odstotkov. Najstniki in mladostniki se – predvsem po vzoru pop idolov – zelo radi odločajo za ''modne'' oblike vegetarijanstva, zato je tveganje, da bi zaužili premalo vitamina B12 ali kalcija, pogosto. Rizična skupina za nezadosten vnos kalcija so zlasti mladostnice.''

mleko

Predšolski otroci zaužijejo dovolj mleka, starejši pa ne. (Foto: iStockphoto)

Evropska komisija bo v sodelovanju Evropske agencije za varno hrano do konca leta 2011 objavila zdravstvene trditve: ''Mleko, sir, skuta: Kalcij in proteini so potrebni za normalno rast in razvoj kosti pri otrocih. Mastni sir, maslo: Vitamin D je potreben za normalno rast in razvoj kosti pri otrocih.''

Poskrbite, da bo na krožnikih vaših otrok končala samo zdrava prehrana, hkrati pa pazite, da ste jim dobri vzorniki tudi sami. Večkrat dnevno uživajte mleko in mlečne izdelke ter tako odženite težave in bolezni stran.

Svoje mnenje lahko izrazite na naši Facebook strani ali pa se nam samo pridružite s klikom na